Kolik zbývá do setkání?

Akce již proběhla.

Papež František a brazilská náboženská revoluce

25. 7. 2013 16:13

Brazílie je nejen jedním z největších států světa, ale také největší katolickou zemí. Alespoň do této chvíle. Rychle se rozvíjející latinskoamerická velmoc prochází náboženskou revolucí s nedozírnými důsledky. V zatím posledním sčítání obyvatelstva se ke katolické církvi přihlásilo necelých 124 milionů lidí. To sice představuje prakticky identické číslo jako o deset let dříve, počet obyvatel však mezitím vzrostl  o více než dvacet milionů lidí.

Největším růstem procházejí protestantské, zejména evangelikální církve a v rámci nich letniční hnutí, která kladou důraz na osobní duchovní prožitek. Počet věřících tradičních protestantských církví se procentuálně téměř nezměnil, avšak evangelikální církve jsou na vzestupu, zejména Assembléia de Deus (Shromáždění Boží); jedná se buď o církve zcela lokální nebo silně dezorganizované, s důrazem na místní sbory a osobnosti pastorů.

Náboženskou pestrost sekulární Brazílie doplňuje také rostoucí počet spiritistů, kterých jsou v Brazílii již skoro tři miliony, a příslušníků afrických náboženství Umbanda a Candomblé. Přibylo dalších několik milionů lidí bez vyznání; nejedná se však o ateisty. Podle průzkumu z roku 2007 více než dvě třetiny z nich věří z Boha. Stejně jako 97% Brazilců. Nejčastěji se, tak jako v případě nových protestantů, jedná o bývalé katolíky. Podle odhadů jen k letničním církvím ročně přestoupí na šest set tisíc zklamaných členů římskokatolické církve.

Nový papež František se nyní bude přímo na místě pokoušet tento trend obrátit. Není bez šance. Poptávka po víře je v Brazílii obrovská; největší v historii a také největší na jihoamerickém kontinentu. Stejně obrovská je však i nabídka. A katolická církev se v posledních letech zdá výrazně talentovanější ve schopnosti věřící ztrácet než získávat. Alespoň právě v Latinské Americe.

Text: František Kalenda, Deník referendum

Foto: Honza Čermák

Zobrazeno 3777×

Komentáře

JiKu

No, nejdůležitější informace by byla, čím se ti odcházející katolíci cítí zklamaní. Zklamaný je člověk tehdy, když má nějaká očekávání, která se mu nenaplní.
Očekávání jsou dvojí: Jedna, která církev naplnit může, ale nenaplňuje. A druhá, která naplnit nemůže, má-li zůstat katolickou církví :-)

Jenda

;))

JiKu

Jinak z církve katolické se zpravidla odcházívá ze dvou důvodů. Odcházejí zklamaní. Ti mají nějaká očekávání, která nejsou naplněna. Ta očekávání jsou nejrůznější: pro jedny je málo duchovní, pro druhé je moc duchovní a málo lidská, třeba. Druhý důvod je, že je to neoslovuje. To jsou lidé, kteří sice žádná konkrétní očekávání nemají, ale o to více jsou frustrováni tím, že nejsou naplněna. Takže jsou vlastně také zklamaní, že nedostali to, nevím co. Takže důvod je vlastně jen ten jeden :-)

KarelFalta

Zdravím Jendu. Kdysi jste mě na Signálech autorizoval. :-)

K tématu počtů lidí v církvích - Nemohu si pomoc, ale vždycky, když se mluví o úbytku, nebo o přibývání lidí v církvích, tak se mi vybaví tenhle verš 1. Paralipomenon 21,1

Ester-Michael

tři miliony spiritistů....drsný....

pavel-v

Problém katolické církve v Latinské Americe ve 2. polovině 20. století byla teologie osvobození. To vedlo prakticky k rozdělení církve na církev oficiální a "lidovou". Tu "lidovou" církev vedli především teologové, jejichž díla s nimi dlouho konzultovala Kongregace pro nauku víry a nakonec nebylo jiné možnosti než odsouzení. Tihle teologové mimo jiné burcovali chudé lidi k násilným revolucím! Přesně proti duchu evangelia. Papež František ještě jako představený jezuitů a biskup vytrvale odporoval téhle šílenosti a díky němu v jeho diecézi pak tenhle převlečený marxismus nezakořenil - toho by ale nedosáhl, kdyby sám nejevil tolik zájmu o chudé - hlavně svými skutky.

Největší zásluhu ale na obrodě politikou zatemněné latinsko-americké církve má pravděpodobně bl. Jan Pavel II.

JiKu

Jasně, každý katolík se základním vzděláním ve víře ví celkem obstojně, co to je teologie osvobození.
Nejhezčí, co jsem o tom četl, je ten Ratzingerův traktát, který u nás vyšel jako příloha Messoriho knihy (o víře dnes? nebo jak se to jmenuje).
Ale ptám se, protože nevím:TI SOUČASNÍ EVANGELIKÁLOVÉ, KTEŘÍ TAM NYNÍ RYCHLE ROSTOU, TI PŘEVZALI TU CÍRKVÍ KONEČNĚ ZAVRŽENOU TEOLOGII OSVOBOZENÍ? Nebo je jejich úspěch založen na jiných očekáváních? .

sphygmoplethysmogramophone2013

Koncilní Humanistická Sekta v Jižní Americe stagnuje proto, že je prostě pouze jednou ze sekt a bylo by divné, kdyby jedna sekta měla výrazně více členů než všechny ostatní sekty dohromady.
Skutečnost, že si KHS dosud udržuje výsadní postavení, podle mě pramení jednak z momentu hybnosti, který jí historicky udělila KC, z goodwill, který KHS katolické Církvi ukradla, z návaznosti na lidovou kulturu a tradice, významný může bý také ženský prvek mariánského kultu, naplňující zřejmě nějakou archetypální potřebu místních etnik, samozřejmě také teologie osvobození, která je pro chudé nesmírně přitažlivá, atd.
Význam většiny těchto atributů však bude časem postupně slábnout, až se nakonec ustanoví nějaká rovnováha, kde velikost sekt bude odpovídat počtu jedinců jejich cílové skupiny v populaci.

sphygmoplethysmogramophone2013


Původně jsem chtěl odpovědět JiKu a místo toho vznikl předchozí příspěvek. Takže: ano, variace na teologii osvobození se v prostředí protestantských sekt (nejenom) v Jižní Americe velmi ujaly. Dokonce i mariánský kult je na různých místech v protestantském prostředí (snad v rámci inkulturace?) tolerován.

pohodan

JiKu:

Jde o členy nejednotných tříštících se letničních sekt. Nevychází z teologie osvobození a mariánskou úctu napadají. Příčiny jejich úspěchu bych viděl v tomhle:

1. silné emocionální manipulační působení s lidmi hraničící s hypnózou (např. podmanivá hudba, podmanivé kázání - šepot kombinovaný s výkřiky - dostání lidí do změněného stavu vědomí)

2. propracované falšování - předstírají, že jsou pokračováním rané Církve

3. napadají katolickou Církev, oproti tomu Církev je dnes vůči nim obvykle neutrální a někdy i vstřícná

pohodan

Ještě dodám, že článek je závadný.

Například mylný je výraz "evangelikální církve a v rámci nich letniční hnutí"

Hnutí letničních sekt sice vzniklo z protestantismu, ale ne vývojem z tamějších "tradičních" protestantských společností (ty navíc nelze nazývat církve, neboť nemají apoštolskou posloupnost.)

Je třeba věřit, že existuje jediná pravá Církev založená Naším Pánem Ježíšem Kristem - Církev svatá katolická. A že tato Církev nikdy neztratila svou jednotu. Věřím v jednu svatou katolickou apoštolskou Církev.

Církev je jednotná, křesťané nikoli, protože mnozí bloudí a nejsou s katolickou Církví v jednotě.

pohodan

Pro ilustraci jsem nalezl ukázku jak letniční sekty fungují v Brazílii. Hned na začátku je vidět silná manipulace a jak je ten letniční pastor ovládá.

http://www.youtube.com/watch?v=vCOMun72b2c

V tomto případě byl později zatčen. http://www.ceskatelevize.cz/ct24/svet/226276-brazilsky-pastor-obvinen-ze-znasilneni-policie-ho-podezira-i-z-pasovani-drog/

JiKu

Formou mi to video připomíná ten dokument o násilnéím prodávání kravin důchodcům.
Je prostě pravda, že je jistá část lidí (patrně podle kultury různě velká), jejichž potřeba je vložit své já a svou svobodnou vůli do rukou někoho jiného, někoho, kdo vystupuje jako silná a přesvědčivá osobnost. Je pravda, že v poslední době nemá těmto lidem ŘKC co nabídnout. Ani je nezblbne a neoblbne (alespoň ne v té intenzitě, kterou oni vyžadují), ani jim nenabídne odvykací "antidrogový" program.
Takže na trhu je poptávka po přesvědčivých šarlatánech prodávajících buď Ducha, nebo papinovy hrnce.

Je dobře, že ŘKC tuto poptávku neuspokojuje. Ale tím beznadějně ztrácí část klientely, a to od té doby, kdy prodavače hrnců i Ducha nelze dost dobře odsoudit za čarodějnictví a veřejně upálit.

sphygmoplethysmogramophone2013


Pohodan: Co jsem psal, platí - přinejmenším pro Bolivii a Paraguay.

sphygmoplethysmogramophone2013

Oni grázlové jsou všude, v sektách i Církvi, na všech stupních hierarchie. Konec konců „znásilnění“ ani pašování drog nejsou nic v porovnání např. s falšováním víry.

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.